DIGITAL SIKKERHED - UNDGÅ SVINDEL OG IDENTITETSTYVERI

Husk: Sparekassen, andre pengeinstitutter og offentlige myndigheder beder dig aldrig om personlige oplysninger via mail, SMS eller opkald 

Hvert år mister danskerne millionbeløb til digitale svindlere. Det sker oftest ved, at de enten giver svindlere adgang til deres konto eller selv overfører pengene til de kriminelle, der udgiver sig for at være fra pengeinstituttet, en myndighed eller lignende.

Vi hører af og til om forsøg på svindel fra vores kunder. I håbet om at lokke personlige oplysninger ud af dig benytter svindlerne alt fra SMS’er, mails, telefonopkald til de sociale medier. Fælles er, at svindlerne har et mål om at få adgang til dine penge.

Gode råd til at undgå svindel:

  • MitID er personligt, derfor må du aldrig udlevere MitID til andre. Læs mere om MitID her
  • Udlevér aldrig adgangskode til net- eller mobilbank til andre – Sparekassen (eller andre) vil aldrig ringe til dig for at få oplyst koder til afhjælpning af et problem i net- eller mobilbank
  • Udlevér eller del aldrig dine betalingskortoplysninger til/med andre
  • Vær opmærksom på falske mails, SMS’er og hjemmesider (tjek altid afsender og adresse)
  • Vær kritisk, hvis du bliver bedt om at betale et restbeløb for levering af en vare. Fragt vil altid blive opkrævet sammen med betaling af varen – restbeløb forekommer derfor ikke
  • Vær kritisk, hvis du sælger en vare – du vil aldrig skulle betale et beløb/depositum for at sælge en vare til en anden person
  • Har du mistanke om, at andre har kendskab til dine oplysninger, skal du reagere straks

Er du i tvivl om, hvorvidt det er din rådgiver eller en anden medarbejder i Sparekassen der kontakter dig – så sig, at du ringer tilbage. Personer med gode intentioner – herunder pengeinstitutter, politiet, Nets og andre myndigheder – vil aldrig bede dig om at få adgang til dit MitID, koder til net- eller mobilbank samt din konto- og betalingskortoplysninger.

Har du mistanke om, at andre har kendskab til dine oplysninger, skal du foretage dig følgende:

  • Spær dit MitID, hvis du har mistanke om at nogen misbruger dit MitID eller har adgang til det – læs mere om hvordan her
  • Spær straks dit betalingskort, hvis dette er indblandet – se her hvordan
  • Kontakt din rådgiver, hvis der er hævet beløb på din konto

Øvrige råd og tips:

Vær sikker på, hvem du deler dine personlige oplysninger med

Sådan spotter du falske mails og SMS’er 

Sådan spotter du telefonopkald fra svindlere


Mere om digital sikkerhed 

Du kan med fordel hente app’en Mit Digitale Selvforsvar, hvor du kan se en liste med seneste advarsler om fupmails og fup SMS’er.

Derudover kan du få flere gode råd om digital sikkerhed på www.sikkerdigital.dk og www.borger.dk/sikkerpånettet.